Hyppää pääsisältöön

Kurssikuvaukset

Olet täällä

--------------

  • Oulun yliopisto
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Kurssin teemoja ovat turvallisuusjohtaminen, työturvallisuuslaki ja muut säädökset sekä direktiivit, vastuut ja velvollisuudet eri rooleissa, työolot, työympäristön osatekijät ja kokonaisuus, ergonomia, työympäristön erilaisten vaaratekijöiden tunnistaminen ja riskien arviointi, työturvallisuuden mittaaminen, työkykyjohtaminen, työturvallisuuden edut, työn kehittäminen ja johtaminen tulevaisuudessa sekä kestävä kehitys ja yritysvastuullisuus.

    Laajuus (op):
    5
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Järjestämistapa                         

    Monimuoto-opetus sisältäen luentoja lähiopetuksena sekä verkko-opintoja.

     

    Toteutustavat

    Lähiopetusta noin 14 tuntia, verkkoluennot, verkko-opinnot sekä oma työskentely 119 tuntia.

     

    Suoritustavat ja arviointikriteerit                   

    Opintojaksolla käytetään jatkuvaa arviointia. Arviointiin sisältyy tentti (painotus arvosanassa 60 %) ja harjoitus-/tuntitehtävät (painotus arvosanassa 40 %).

    Osaamistavoite:

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää työturvallisuuteen liittyvät keskeisimmät termit ja ymmärtää työturvallisuuden merkityksen työntekijän, esimiehen ja yrityksen kannalta. Opiskelija osaa yhdistää työturvallisuuden työyhteisön toimintaan ja sen edistämiseen. Opiskelija pystyy tunnistamaan työympäristön erilaiset vaaratekijät ja osaa arvioida niitä sekä puuttua niihin. Opiskelija osaa seurata työturvallisuutta, tunnistaa kehitystarpeita sekä edistää työturvallisuutta. Lisäksi opiskelija kykenee yhdistämään työturvallisuusasiat tärkeäksi osaksi yrityksen tuottavuuden ja laadun parantamista.

    Osatoteuttaja:
    Oulun yliopisto
    Vastuutaho:
    Oulun yliopisto
  • Oulun ammattikorkeakoulu
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Urasuunnitteluprosessi, ammatillinen minäkuva, uravaihtoehdot, koulutuksen tarjoamat mahdollisuudet, urasuunnittelun välineet. Työnhakumenetelmät, työpaikkahakemus, CV, työhaastattelu, soveltuvuustestit, oman osaamisen markkinointi.

    Opintojakson rakenne:

    1. Minä ryhmän jäsenenä
      • Orientaatio
      • Ryhmäytyminen – minä työyhteisön jäsenenä
    2. Minä ammattilaisena
      • Työelämävalmiudet
      • Minän kasvu ammattilaiseksi
    3. Minä osana organisaatiota
      • Työrooli organisaatiossa
      • Työnhakuvalmiudet

     

    Laajuus (op):
    3
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Opetusmenetelmät

    Opintojaksolla on lähiopetusta ja verkko-opetusta. Opetusmenetelminä ovat esim. työpajat, reflektiiviset tehtävät, ohjatut harjoitukset, seminaarit ja vertaisoppiminen.

    Opintojakso alkaa orientaatioaamuilla (4 kpl), joiden aikana opiskelijat työskentelevät sekä ryhmissä että yksilötehtävien parissa.

    Kesän aikana on verkkotyöskentelyä ryhmissä ja opintojakson päätöstyöpaja. Opiskelija saa opintojakson aikana henkilökohtaisen tai sähköpostitse annettavan palautteen omasta cv:stään.

     

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opintojakson lähitapaamisiin sekä opintojaksoon liittyvien yksilö- ja ryhmätehtävien tekemistä ja palauttamista annetussa aikataulussa. Opintojakson arvioidaan hyväksytty/hylätty.

     

    Opintojakson suoritukset

    • ryhmissä työstettävä raportti (työskentely oppimisalustalla)
      • tehdään 3 opiskelijan ryhmissä
      • raportin aihe ”Miten rakennamme onnistuneen työuran”
      • raportissa käytettävä vähintään neljää lähdettä
      • raportissa käytetään OAMKin opinnäytetyön viittaustekniikkaa, raporttipohjaa ja ulkoasua
      • raportin mitta 2000 sanaa
    • vertaisarviointi toisen ryhmän raportista (palautetaan tulostettuna elokuun seminaariin)
    • osaamisperustainen cv (palautetaan oppimisalustalle)
    Osaamistavoite:

    Opiskelija osaa tavoitteellisesti sovittaa työelämän vaatimuksia opiskelusuunnitelmaansa sekä suunnitella työuraansa. Hän kehittää itsetuntemustaan, ammatti-identiteettiään ja valmiuksiaan tulevana työnhakijana. Opiskelija osaa tuoda esiin ja markkinoida omaa osaamistaan, vastata erilaisiin työpaikkailmoituksiin sekä valmistautua työpaikkahaastatteluun.

    Osatoteuttaja:
    Oulun ammattikorkeakoulu
    Vastuutaho:
    Oulun ammattikorkeakoulu
  • Oulun yliopisto
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Perehtyminen EU-ETA-alueella voimassaoleviin koneiden ja laitteiden suunnittelua ja käyttöä koskeviin määräyksiin sekä määräyksiä tulkitseviin SFS-, EN- ja ISO- standardeihin. Turvallisuuskulttuuriin liittyen perusteet työympäristöstä työturvallisuuden, työhyvinvoinnin ja tuottavuuden taustana. Perehtyminen keskeisiin suunnitteluperiaatteisiin, jotka liittyvät koneiden ja laitteiden ergonomiaan, käytettävyyteen ja kunnossapidettävyyteen. Euroopan unionin direktiivit, standardit ja hyvät käytännöt koneturvallisuuteen liittyen. Turvallisuusanalyysit, koneisiin liittyvät ja niiden käyttöön yhteydessä olevat vaarat ja tapaturmat. Ergonomia ja käytettävyys yleisesti, niitä koskevine standardeineen. Sisältöä hyödyntämällä edistetään turvallisuuden ohella tuotteiden hyvää käyttäjäkokemusta, niin kuluttajien kuin yritysten henkilöstön kannalta.

    Laajuus (op):
    3
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Monimuoto-opetus

    Osaamistavoite:

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää ja osaa valita keskeiset suunnittelun (koneiden valmistaja) ja johtamisen (koneiden hyödyntäjä) keinot, joiden avulla organisaatio toisaalta poistaa tai hallitsee varsinkin henkilöön kohdistuvat koneiden ja tuotteiden riskit ja toisaalta lisää koneiden ja tuotteiden hyödyllisyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä, mukaan lukien hyvä käyttäjäkokemus, ergonomian keskeisimpien periaatteiden hallinnan kautta. Työjärjestelmäkokonaisuus tukee edellä mainittujen piirteiden kautta työhyvinvointia ja tuottavuutta, kokonaisvaltaisen ajattelumallin yhtenä peruslähtökohtana. Opiskelija osaa periaatteet joilla yritys täyttää pakottavat velvoitteensa lainsäädäntöä ajatellen (työturvallisuuslaki, valtioneuvoston koneasetus ja (työvälineiden) käyttöasetus). Tämä on osaamista, joka yritystasolla liittyy niin turvallisuussuunnitteluun kuin –johtamiseen. Tuotteen CE-merkinnällä valmistaja, laadittuaan vaatimustenmukaisuusvakuutuksen, osoittaa koneen täyttävän konepäätöksen turvallisuusvaatimukset.

    Osatoteuttaja:
    Oulun yliopisto
    Vastuutaho:
    Seppo Väyrynen
  • Turun ammattikorkeakoulu
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Opintojakso koostuu seuraavista tehtävistä:

    Peruskäsitteisiin liittyvät tehtävät (1 op)
    Innostava yhteisö kysely, tieteelliset artikkelit ja niiden reflektointi (2 op)
    Kehittämistehtävä työyhteisöön (2op)

    Laajuus (op):
    5
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Opintojakso suoritetaan kokonaisuudessaan ViLLE-oppimisympäristössä tehtävillä. Aloitusluento, opintopiiritapaamiset, verkkoluennot ja materiaalit ja tehtävät. Hyväksymisvaatimuksina opintopiiritapaamisiin osallistuminen, tehtävien suorittaminen.

    Osaamistavoite:

    Opiskelija

    • osaa työn imun peruskäsitteet -> tieto ja ymmärrys lisääntyy niiden soveltamisessa työelämässä
    • tuntee työn muotoilututkimuksia ja pohtii keinoja muotoilla omaa työtään tulevaisuudessa
    • osaa soveltaa työn imun ja työn muotoilun keinoja työyhteisönsä toimintaan.
    Osatoteuttaja:
    Turun ammattikorkeakoulu
    Vastuutaho:
    Terveys ja hyvinvointi
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:
    1. Työhyvinvointi johtamisessa
      • Työhyvinvoinnin tavoitteet, vastuut ja roolit
      • Työhyvinvoinnin seuranta ja kehittäminen
      • Esimiestyön kehittäminen
      • Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja sopimukset
      • oma rooli ja vastuu työyhteisön hyvinvoinnista
    2. Toimiva työyhteisö
      • oikeudenmukainen, tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työyhteisö
    3. Työn vaarojen ja kuormituksen hallinta
      • turvallinen työ ja työympäristö
      • tekijänsä mittainen työ, joka mahdollistaa elvyttävän vapaa-ajan sekä terveet elintavat
    4. Osaamisen kehittäminen
    5. Terveys ja työkyky
    Laajuus (op):
    5
    Menetelmät ja suoritustapa:
    Osaamistavoite:

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt työhyvinvoinnin johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja prosesseihin. Opiskelija ymmärtää toimivan työyhteisön dynamiikkaa sekä psykososiaalisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisen merkityksen. Hän pystyy arvioimaan organisaation hyvinvoinnin merkityksen työn tuloksellisuuteen ja henkilöstön viihtyvyyteen. Opiskelija osaa hyödyntää toimenpiteitä, joilla organisaation hyvinvointia voidaan kehittää. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy johtamaan organisaation työhyvinvoinnin edistämistoimintaa.

    Opintojakso on YAMK-tasoinen ja oletuksena on, että opiskelijalla on yritys (joko työpaikka tai joku muu kohdeyritys) johon hän voi tehdä opintojakson harjoitustyön.

    Osatoteuttaja:
    Saimaan ammattikorkeakoulu
    Vastuutaho:
    Liiketalous, Lappeenranta
  • Turun yliopisto
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Toimistosovellukset-kurssilla harjoitellaan mm. vaikuttavan diaesityksen tekemistä, määrämuotoisen dokumentin kirjoittamista tekstinkäsittelyohjelmalla sekä laskennan automatisointia ja tiedon kuvaamista taulukkolaskentaohjelmalla. Näitä kolmea osa-aluetta mitataan näyttökokeilla.

    Laajuus (op):
    1
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Mikroluokkaharjoitukset, esitys, näyttökoe

    Osaamistavoite:

    Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä toimistosovelluksia (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta) työssään.

    Osatoteuttaja:
    Turun yliopisto
    Vastuutaho:
    Tietotekniikka / Tulevaisuuden teknologioiden laitos
  • Turun yliopisto
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Tieto- ja kyberturvallisuus -kurssilla käsitellään tietoturvaa henkilökohtaisen, organisaation ja yhteiskunnan tasolla.

    Laajuus (op):
    1
    Menetelmät ja suoritustapa:

    luennot, oppimispäiväkirja, mikroluokkaharjoitukset

    Osaamistavoite:

    Opiskelija ymmärtää nykyisiä kyberuhkia, sekä miten näitä uhkia vastaan pystyy suojautumaan henkilökohtaisella ja organisatorisella tasolla.

    Osatoteuttaja:
    Turun yliopisto
    Vastuutaho:
    Tietotekniikka / Tulevaisuuden teknologioiden laitos
  • Turun yliopisto
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Opiskelun ja työelämän tietotekniikan kokonaisuuden kurssit antavat tiedot digitalisaation aiheuttaman muutoksen ymmärtämiseen ja käytännön taidot digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen. Yhteiskunnan digitalisoituessa syntyy uusia mahdollisuuksia, mutta muutos tuo mukanaan myös uhkia. Tavoitteena on antaa opiskelijalle välineet mahdollisuuksien havaitsemiseen ja uhkien välttämiseen. Työkaluissa keskitytään erityisesti opiskelun kannalta keskeisiin ominaisuuksiin ja taidot ovat hyödyllisiä myös työelämässä.

    Digitalisuus on seurausta yhä laajenevasta tietotekniikan hyödyntämistä (digitalisaatio). Vaikutukset ovat usein myös teknologian ilmeistä käyttötarkoitusta laajemmat. Kurssilla tarkastellaan digitalisaation luomia mahdollisuuksia sekä sitä, millaisia eettisiä kysymyksiä siihen liittyy, miten tieteet tutkivat ja hyödyntävät digitaalisia teknologioita, ja mitä digitaalisten palvelujen tarjoaminen vaatii yliopiston kokoisessa organisaatiossa. Käytännön harjoitukset liittyvät yliopiston digitaalisiin palveluihin (uudet opiskelijat) ja kirjaston tiedonhakukoulutukseen (jos oma oppiaine ei sitä jo tarjoa).

    Laajuus (op):
    1
    Menetelmät ja suoritustapa:

    luennot, oppimispäiväkirja, ryhmätyö, vertaisarviointi

    Osaamistavoite:

    Opiskelija ymmärtää kurssin jälkeen digitaalisuuden ja digitaalistamisen vaikutuksia yhteiskuntaan ja työhön.

    Osatoteuttaja:
    Turun yliopisto
    Vastuutaho:
    Tietotekniikka / Tulevaisuuden teknologioiden laitos
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Opintojakson sisältöinä ovat: työhyvinvoinnin eri osa-alueet ja lainsäädäntö; työn fyysinen ja psyykkinen kuormitus ja työstä palautuminen; oman työhyvinvoinnin edistäminen ja johtaminen; työnantajan ja työntekijän vastuut, oikeudet ja velvollisuudet; työelämän vaatimukset ja rakenteet; fyysinen, kognitiivinen ja organisatorinen ergonomia.

    Laajuus (op):
    5
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Opintojakso on toteutettu sekä päivätoteutuksena että verkkototeutuksena. Opintojaksolla on kolme oppimistehtävää, joista yksi liittyy fyysiseen, kognitiiviseen ja organisatoriseen ergonomiaan, yksi omaan hyvinvointiin/työhyvinvointiin ja sen johtamiseen ja yksi työlainsäädäntöön ja työelämän vaatimuksiin.

    Osaamistavoite:

    Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää mistä tekijöistä työhyvinvointi muodostuu ja että hän tuntee työelämän vaatimuksia, työhyvinvointia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä työnantajan ja työntekijän vastuut, oikeudet ja velvollisuudet. Tavoitteena on myös, että opiskelijalla on tietoa ja keinoja edistää omaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointiaan ja johtaa omaa työhyvinvointiaan. 

    Osatoteuttaja:
    Jyväskylän ammattikorkeakoulu
    Vastuutaho:
    HYVI Kuntoutus- ja sosiaaliala
  • Jyväskylän yliopisto
    Kurssin sisältö ja tavoitteet:

    Kurssin aiheita ovat

    • yksilöllinen työhyvinvointi
    • työn imu
    • työhyvinvoinnin edistäminen
    • stressi
    • työuupumus ja sen ehkäisy.
    Laajuus (op):
    2
    Menetelmät ja suoritustapa:

    Verkkokurssi

    Materiaali:

    Verkkovideot/luennot, tieteelliset artikkelit ja muu kirjallinen verkossa saatavilla oleva materiaali

    Osaamistavoite:

    Moduulin suoritettuaan opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin osatekijöitä ja sisältöjä yksilön näkökulmasta sekä osaa seurata ja arvioida omaa työhyvinvointiaan.

    Osatoteuttaja:
    Jyväskylän yliopisto
    Vastuutaho: